TAJUK: 7.2 – TAMADUN AWAL ASIA TENGGARA
TEMA/TAJUK: 7.2 Bab 3 Tingkatan 4
Soalan:
Huraikan pengaruh Hindu-Buddha dalam kerajaan awal
di Asia Tenggara dan menghubungkaitkannya dengan kemajuan negara kita pada hari
ini.
Peringatan;
Calon hendakalah menjawab berdaraskan kerangka
jawapan di bawah.
Format
|
Aspek
|
Perincian
|
Markah Penuh
|
Pengenalan
|
Memahami
cara-cara kedatangan pengaruh agama Hindu –Buddha dalam Kerajaan Awal
|
1.
Pengenalan
Jelaskan
cara-cara kedatangan pengaruh Agama Hindu-Buddha dalam kerajaan awal di Asia
Tenggara
|
5
Markah
|
Isi
dan Huraian
|
Memahami
aspek-aspek yang menerima pengaruh Hindu-Buddha dalam kerajaan awal di Asia
Tenggara
|
2.
Aspek-aspek yang menerima pengaruh Hindu-Buddha dalam kerajaan awal di Asia
Tenggara.
Terangkan aspek-aspek yang menerima pengaruh
Hindu-Buddha di Asia Tenggara
i Sistem
pemerintahan (20M)
ii Bahasa (10M)
|
30 Markah
|
Menganalisis pengaruh Hindu-Buddha dalam binaan Candi
Angkor Wat dan Borobudur
|
3. pengaruh Hindu-Buddha dalam binaan Candi Angkor Wat
dan Borobudur
Sejauh manakah binaan Angkor Wat dan Borobudur
melambangkan pengaruh Hindu-Buddha
|
15
Markah
|
|
Mengaplikasikan
penerimaan pengaruh luar demi kemajuan negara.
|
4. Penerimaan pengaruh luar demi kemajuan negara.
Bagaimanakah kemasukan
ilmu dan teknologi dari luar dapat menjana kemajuan negara.
|
15
Markah
|
|
Menilai
kejayaan negara hasil sifat keterbukaan terhadap pengaruh luar.
|
5.
Kejayaan negara hasil sifat keterbukaan terhadap pengaruh luar.
Berdasarkan
pemerhatian anda, jelaskan kejayaan yang dicapai oleh negara hasil daripada
sifat keterbukaan terhadap pengaruh luar.
|
10
Markah
|
|
Mencipta/Menjana
idea menjadikan Malaysia sebagai sebuah negara maju
|
6.
Pengaruh luar telah membentuk kepelbagaian unsur budaya di negara kita dari
dahulu sehingga sekarang.
Berdasarkan
pengetahuan sejarah anda, bagaimanakah generasi hari ini dapat mempertahankan
warisan bangsa dalam aspek kesenian dan kebudayaan.
|
10
Markah
|
|
Menghayati
nilai-nilai murni/ iktibar/patriotisme yang diperoleh daripada sifat
keterbukaan masyarakat Malaysia
|
7.
Penerapan nilai-nilai murni/ iktibar/patriotism yang diperoleh daripada sifat
keterbukaan masyarakat Malaysia
Nyatakan
nilai-nilai murni/iktibar yang diperoleh daripada sifat keterbukaan masyarakat
Malaysia
|
10
Markah
|
|
Kesimpulan
|
Merumus
secara keseluruhan isi yang telah di bincangkan
|
8.
Rumusan
|
5
Markah
|
SKEMA JAWAPAN
Peraturan
pemarkahan Tingkatan 4 -Bab 3
Cadangan Soalan Kertas 1249/3
Soalan:
Huraikan pengaruh Hindu-Buddha dalam kerajaan awal di Asia Tenggara dan
menghubungkaitkannya dengan kemajuan negara kita pada hari ini.
Soalan
|
Isi
dan Huraian
|
Markah
|
1
|
Pengenalan
Jelaskan
cara-cara kedatangan pengaruh Agama Hindu-Buddha dalam kerajaan awal di Asia
Tenggara
F1-Golongan
Ksyatria atau tentera
F2-Golongan
penakluk dari India
F3-Golongan
pedagang atau Vaisya
F4-
Golongan Brahmin atau pendeta
F5-Pengambilan aspek-aspek kebudayaan India yang
menarik
F6-Disesuaikan
dengan budaya tempatan
|
5
|
2
|
Aspek-aspek
yang menerima pengaruh Hindu-Buddha dalam kerajaan awal di Asia Tenggara.
Terangkan aspek-aspek yang menerima pengaruh
Hindu-Buddha di Asia Tenggara
i Sistem pemerintahan
(20M)
F1-kerajaan awal di Asia Tenggara mengamalkan system
pemerintahan yang di ketuai oleh seorang ketua/gelaran Raja digunakan .
F2-sistem pemerintahan beraja kerajaan awal di
pengaruhi oleh agama Hindu-Buddha.
F3-raja menjadi ketua kerajaan/kuasa mutlak
F4-raja dibantu oleh kerabat diraja
F5-pembesar
F6-ahli agama
F7-golongan Brahmin
F8-raja mempunyai kuasa dalam aspek pentadbiran/
hubungan luar/ketenteraan/ khazaman harta.
F9-raja berkuasa membuat undang-undang untuk
mengukuhkan kedudukannya.
F10-rakyat tidak berhak mempertikaikan setiap
undang-undang dan perlu mematuhi undang-undang tersebut.
F11-raja dikehendaki menjalankan pemerintahan yang adil
untuk rakyatnya.
F12-rakyat takut untuk menderhaka walaupun raja tidak
berlaku adil
F13-rakyat percaya raja adalah bayangan tuhan mengikut
konsep dewa raja
F14-raja dikatakan mempunyai kuasa kesaktian yang
menyebabkan lahirnya unsur mitos /lagenda tentang asal usul raja.
F15-pelbagai adat istiadat telah diwujudkan
F16-adat istiadat dijalankan oleh golongan brahmin
F17-membezakan kedudukan raja daripada golongan yang
diperintah
F18-raja di Asia Tenggara bercita-cita untuk menjadi
raja yang terulung
F19-raja mendirikan kompleks kota
F20-konsep alam semester atau orde kosmos
F21-mengikut konsep orde kosmos negara di anggap
sebagai suatu alam semester/raja dan ibu kota di anggap pusat
alam/pemerintahan.
F22-raja bertanggungjawap mengatur kesejahteraan negara
dan rakyat/selaras dengan darma
ii Bahasa (10M)
F1-Bahasa Sanskrit adalah bahasa sarjana/terdapat pada
buku-buku agama/batu bersurat
F2-digunakan untuk mencatat keagungan kerajaan
F3-salasilah raja /batu bersurat kerajan kutei di
Kalimantan
F4-sebahagian besar inskripsi di Palembang adalah
ditulis dalam bahasa melayu kuno berkaitan dengan pemerintahan.
F5-dipahat pada batu yang memerlukan kemahiran yang
tinggi/disamping kemampuan menguasai bahasa Sanskrit.
F6-telah di buktikan penduduknya mempunyai kemahiran
yang tinggi dalam seni memahat tulisan pada batu agar ia tidak pecah dan
dapat di baca.
F7-bahasa Sanskrit menambahkan perkembagan kesusateraan
di Asia Tenggara melalui epic Ramayana/Mahabrata/Puranas
F8-ia menyumbangkan kepada unsur mitos yang terdapat
dalam kesusateraan klasik Asia Tenggara.
F9-Bahasa Sanskrit telah digunakan bagi tujuan arahan dan
pemberitahuan ditujukan kepada rakyat.
F10-merupakan bahasa keagamaan seperti yang terdapat
dalam kitab-kitab berkaitan keagamaan
F11-pengaruh epik ini dapat dikesan dalam kesusateraan
jawa kuno iaitu dalam bentuk puisi /prosa
F12-cerita-cerita lisan dan teater seperti Wayang kulit
banyak di pengaruhi oleh cerita yang terdapat dalam epik Ramayana /
mahabrata.
|
30
Markah
|
3
|
pengaruh Hindu-Buddha dalam binaan Candi Angkor Wat dan
Borobudur
Sejauh manakah binaan Angkor Wat dan Borobudur
melambangkan pengaruh Hindu-Buddha
Angkor Wat
F1-dibina untuk agama hindu
F2-dibina ke utara Siem Reap dan melambangkan orde
kosmos
F3- mempunyai tempat pemujaan dibahagian tengah
F4-binaan teres bertingkat empat / setiap sudut
mempunyai menara
F5-bahagian luar terdapat tembok batu laterit dan batu
pasir
F6-tembok mempunyai ukiran yang menggambarkan epik
Ramayana dan mahabratha.
F7-merupakan monument keagamaan terbesar di dunia.
F8- melambangkan ketinggian nilai seni dan kepakaran
pengukirnya.
F9-pintu besar Angkor wat mengarah ke barat di kaitkan
dengan tuhan Vishnu
F10-dianggap sebagai Candi dan juga kubur
Candi Borobudur
F11-dibina pada zaman kerajaan sailendra di jawa
F12-mewakili agama Buddha Mahayana
F13- terbahagi kepada 3 tingkat
F14-setiap tingkat mewakili 1 tahap kehidupan yang
diwakili oleh patung dan stupa
F15-pada tingkat pertama terdapat ukiran cerita
kehidupan Gautama Buddha.
F16- tiga tingkat itu melambangkan tiga tahap kehidupan
iaitu Sila,Samadhi dan Panna seperti ajaran Buddha.
F17-nama candi ini berasal daripada nama
Bsumisambarabhudana
F18-nama ini bermaksud “Gunung timbunan kebaikan di
atas sepuluh peringkat Bodhisattva”
F19-candi terdiri daripada 9 tingkat dengan pagar
langkah relief lukisan Buddha.
F20-bahagian atas di anggap tertinggi dan lambang
pencapaian nirwana.
F21-Panna –aspek kebijaksanaan
F22-Samadhi-aspek penumpuan
F23-Sila-
aspek moral
|
15
Markah
|
4
|
Kemasukan ilmu
dan teknologi dari negara luar dapat memajukan negara
F1 Melahirkan insan yang kreatif
F2 Melahirkan insan yang berdaya saing
F3 Melahirkan insan yang inovatif
F4 Melahirkan insan yang berfikiran terbuka
F5 Meningkatkan pemikiran
F6 Meningkatkan kemahiran
F7 Menambah ilmu yang sedia ada
F8 Meneroka bidang baru
F9 Mempunyai kebolehan menjangka perubahan
baru
F10 Penciptaan dan penemuan baru/ pertanian /
perindustrian /
Pembuatan
F11 Bangunan Menara Berkembar Petronas
F12 Kelahiran kereta nasional
F13 Kemajuan system pengangkutan sepert LRT
F14 Melahirkan ahli sukan cemerlang cth : Datu
Lee Chong Wei
F15 Melahirkan
angkasawan Negara yang pertama
(Mana-mana jawapan yang munasabah)
|
15
Markah
|
5
|
Kejayaan yang dicapai oleh negara hasil daripada
sifat keterbukaan pengaruh luar.
F1 Pertukaran teknologi
F2 Peningkatan ilmu
F3 Kelahiran Negara demokrasi
F4 Kepelbagaian senibina
F5 Kepelbagaaian budaya
F6 Memperkayakan bahasa
F7 Memperkayakan kesusasteraan
F8 Kepelbagaian makanan
F9 Kecemerlangan dalam sukan
F10 Mengendalikan
pelbagai bentuk perniagaan ke peringkat antara
Bangsa
(Mana-mana jawapan yang munasabah)
|
10
Markah
|
6
|
Generasi
hari ini dapat mempertahankan warisan bangsa dalam aspek kesenian dan
kebudayaan:
F1
Memelihara bangunan bersejarah
F2
Memulihara bangunan bersejarah
F3 Menjaga
bangunan antik
F4 Mempromosi tempat-tempat bersejarah pada
pelancong
F5 Mempromosi kebudayaan bangsa
F6 Menyertai pertandingan kebudayaan di
peringkat luar Negara
F7 Memperagakan pakaian tradisional kepada
pelancong luar
F8 Menaik taraf muzium Negara
F9 Mengadakan program citra warna
F10 Menubuhkan kelab warisan di sekolah
F11 Mewujudkan sudut / galeri / bilik warisan
di sekolah
(Mana-mana jawapan yang munasabah)
|
10
Markah
|
7
|
Nilai-nilai murni / iktibar yang diperoleh dari
sifat keterbukaan masyarakat Malaysia
F1
Kerjasama
F2 Inovatif
F3 Kreatif
F4 Berdaya
saing
F5 Positif
F6 Optimis
F7 Berani
F8 Gigih
F9 Yakin
diri
F10 bangga
sebagai rakyat Malaysia
(Mana-mana jawapan yang munasabah)
|
10
Markah
|
8
|
Iktibar
-
Mempunyai sifat keterbukaan
Pengetahuan yang diperoleh
-
Kepelbagaian budaya masyarakat Malaysia
Harapan
-
Memilih pengaruh luar yang positif
-
Mempertahankan warisan bangsa
-
Mempunyai jati diri
|
5
Markah
|
Tags
PANITIA SEJARAH