SOALAN MODUL UMUM LATIHAN BERFOKUS SPM SEJARAH KERTAS 3 (MAJLIS PENGETUA SEKOLAH MENENGAH CAWANGAN PULAU PI... by Mohd Fazli
Untuk makluman.Soalan ini akan menjadi soalan selaras bagi Peperiksaan Percubaan SPM Kertas 3 2013 di Pulau Pinang.
PERATURAN
PEMRKAHAN (MODUL LATIHAN BERFOKUS TINGKATAN 5)
Huraikan cirri-ciri negara dan bangsa pada zaman
Kesultanan Melayu Melaka dan menghubungkaitkannya dengan kegemilangan Malaysia
pada hari ini.
Soalan
|
Butiran
|
Markah
|
1.
Konsep negara bagi masyarakat Melayu tradisional
berbeza daripada negara moden pada hari ini.
Jelaskan
konsep negara dan bangsa dalam masyarakat Melayu tradisional.
|
Pengenalan
·
Muncul kerajaan disebabkan adanya raja
·
Kedudukan raja tinggi dan istimewa dalam kerajaan
·
Raja bertanggungjawab memberikan perlindungan
politik
·
Menjamin keselamatan rakyat
·
Rakyat yang mendiami wilayah akan mengakui
kekuasaan raja.
·
Kesetiaan rakyat akan menentukan sempadan
kerajaan/wilayah
·
Kerajaan kuat akan menakluk atau menaungi kerajaan
lemah untuk mengembangkan empayarnya
·
Kesultanan Melayu Melaka
·
Negeri bererti kawasan
·
Negeri Larut/Bernam/Krian
|
5
markah
|
2.
Setiap negara mempunyai latar belakang sendiri
dalam pembinaan negara dan bangsa.
Bincangkan
latar belakang pembinaan negara dan bangsa berikut
(a)
Itali
(b)
Jerman
(c)
Kerajaan Islam Madinah
(d)
Negara Malaysia
|
(a)
Itali
·
Pada mulanya dibahagikan kepada beberapa buah
wilayah.
·
Di bahagian utara,beberapa wilayah masih dikuasai
oleh orang Austria
·
Seperti Venetia/Lombardy
·
Orang Itali mahu menyatukan wilayah-wilayah mereka
di bawah sebuah pemerintahan
·
Mengahalau orang Austria dari Itali
·
Menggunakan amalan realpolitik
·
Count Camillo Benso di Cavour
·
Berusaha menyatukan Itali supaya menjadi sebuah
negara
·
Menyanjung penyatuan Itali berlandaskan
pemerintahan monarki
·
Bekerjasama dengan Napoleon III bagi menentang
Austria
·
Hasil bantuan Napoleon III, Itali berjaya
menewaskan Austria
·
Melalui pungutan suara
·
Memperoleh sokongan majoriti rakyat untuk
menyatukan Itali
·
Sebagai balasan terhadap kerjasama Itali membantu
Prussia menewaskan Austria
·
Wilayah Venetia dipulangkan kepada Itali
·
Perancis mengundurkan tenteranya dari Rom
·
Count Camillo Benso di Cavour menyatukan rom dan
Itali
·
Penyatuan ini membentuk sebuah negara bangsa Itali
(b)
Jerman
·
Otto Eduard von Bismarck
·
Mengamalkan realpolitik
·
Politik darah dan besi
·
Menyatukan Jerman
·
Menggunakan tipu helah
·
Menggunakan pemalsuan dokumen
·
Menggunakan provokasi
·
Menggunakan ugutan
·
Menganjurkan sistem kediktatoran
·
Menggunakan isu membenci kuasa asing untuk
membangkitkan semangat rakyat
·
Berperang dengan Denmark,Austria dan Perancis
(c)
Kerajaan Islam
Madinah
·
Penyatuan melalui prinsip Islam
·
Nabi Muhammad s.a.w
·
Menyusunkan perlembagaan terlebih dahulu
·
Piagam Madinah berjaya menyatukan penduduk
berbilang kaum
·
Membentuk negara Islam
·
Melalui cara diplomasi
·
Melalui musyawarah
·
Melalui cara permuafakatan
·
Wujud kerjasama antara pemimpin dengan rakyat
·
Wujud kerjasama antara pemimpin dengan pemimpin.
(d)
Negara
Malaysia
·
Kerjasama pemimpin
·
Tidak melibatkan pertumpahan darah
·
Kemerdekaan dicapai
·
Melalui rundingan
·
Pakatan murni
·
Tolak ansur antara tiga kaum
·
Kebijaksanaan pemimpin
(mana-mana
30x1m=30m)
|
30
markah
|
3.
Huraikan cirri-ciri pembinaan negara dan bangsa
pada zaman Kesultanan Melayu Melaka
|
Wilayah Pengaruh
·
Kawasan yang rakyat memperakui pemerintahan
seorang raja
·
Mempunyai kawasan lingkungan pengaruh luas tanpa
sempadan
·
Meliputi keseluruhan Semenanjung Tanah Melayu dan
seluruh timur Sumatera
Kedaulatan
·
Kekuasaan tertinggi terhadap rakyat sesebuah
wilayah
·
Tidak boleh dihadkan oleh mana-mana pihak
·
Merujuk kekuasaan yang dimiliki oleh sebuah
negara/pemerintah
·
Menggunakan kuasa ini untuk menggubal dan
menguatkuasakan undang-undang
·
Mempunai kuasa mutlak terhadap rakyat
·
Memastikan negara bebas daripada
campurtangan/paksaan/taklukan kuasa asing
·
Merujuk raja yang memerintah
Lambang
·
Symbol yang menjadi identity sesebuiah negara
·
Sistem pemerintahan
·
Adat istiadat Melayu
·
Agama Islam
·
Alat regalia
·
Nobat
·
Warna
·
Bahasa Istana
·
Undang-undang
·
Protokol
Keunggulan undang-undang
·
Mengawal masyarakat melalui peraturan yang
diwartakan
·
Memelihara keamanan
·
Melindungi rakyat
·
Menentukan struktur
kerajaan/kehakiman/bahasa/agama dan kerakyatan
·
Dipengaruhi oleh hokum adat tempatan dan agama
Islam
·
Hukum Kanun Melaka
·
Menyentuh kuasa raja dan pembesar
·
Pantang larang di kalangan anggota masyarakat
·
Undang-undang laut Melaka
·
Tatacara pelayaran di laut
·
Tanggungjawab pengawal kapal/aturcara
pelayaran/perniagaan
Rakyat
·
Seluruh penduduk bagi sesebuah wilayah
·
Terikat dengan undang-undang/peraturan dalam
wilayah
·
Mentaati raja yang memerintah
·
Mempertahankan negara/menghadiri adat istiadat
kerajaan/gotong-royong
Kerajaan
·
Badan yang berkuasa untuk menguruskan
pentadbiran/menjaga keamanan dll
·
Kerajaan wujud apabila adanya raja
·
Raja merupakan pemerintah tertinggi
·
Dibantu oleh Bendahara/Penghulu
Bendahari/Temenggung/Laksamana
·
Sistem Pembesar Empat Lipatan
·
Menjamin kesentosaan sistem pemerintahan beraja
dan kerajaan di Melaka
(mana-mana
15x1m=15m)
|
15
markah
|
4.
Apakah keistimewaan cara pembinaan negara dan
bangsa Malaysia?
|
·
Kerjasama pemimpin
·
Menyatukan pelbagai kaum
·
Kerjasama parti perikatan
·
Jawatankuasa Hubungan Antara Kaum ditubuhkan
·
Rundingan UMNO-CLC
·
Konvesyen Kebangsaan diadakan
·
Sistem Ahli ditubuhkan
·
Pakatan murni diwujudkan
·
Tolak ansur antara kaum
·
Berkat kebijaksanaan pemimpin
·
Melaksanakan pilihan raya
·
Suruhanjaya Reid menggubal perlembagaan
·
Tidak melibatkan pertumpahan darah
·
Kemerdekaan dicapai melalui rundingan
·
Melalui Perjanjian London
(mana-mana
15x1m=15m)
|
15
markah
|
5.
Berdasarkan pengetahuan sejarah anda,nyatakan
kejayaan negara dan bangsa Malaysia yang dapat dibanggakan oleh generasi hari
ini
|
·
Negara aman dan damai bersatu padu
·
Rakyat Malaysia hidup harmoni
·
Model perbankan Islam
·
Sekolah bestari/sekolah wawasan
·
Imej baik negara dipandang tinggi
·
Persidangan bertaraf antarabangsa
·
Mengamalkan prinsip demokrasi
·
Pendidikan bertaraf dunia/hub pendidikan
·
Mengamalkan kebebasan beragama
·
Mengamalkan kebebasan bersuara
·
Penghasilan produk halal untuk pasaran
antarabangsa
·
Menghasilkan barangan buatan Malaysia/Proton
Saga/Perodua
·
Menghantar angkasawan pertama negara ke ISS/Datuk
Dr Syeikh Muszaphar Shukor
·
Ahli sukan bertaraf dunia/Datuk Lee Chong Wei/Datuk
Nicol Ann David/Zulfahmi Khairuddin/Pandalela Renong dan ahli-ahli sukan yang
bertaraf dunia
·
Kestabilan politik
·
Kemajuan ekonomi
·
Menara Kuala Lumpur
·
Langkawi Geo Park
·
Pendakian Gunung Everest
·
Malaysia destinasi pelancongan
·
Kemajuan sistem pengangkutan
·
Kemajuan dalam bidang ekonomi
·
Pembinaan Putrajaya sebagai pusat pentadbiran
·
Pengiktirafan pertubuhan antarabnagsa terhadap
kejayaan Malaysia
·
Pembinaan Jambatan Pulau Pinang/Jambatan Pulau
Pinang kedua
·
Melahirkan pemimpin bertaraf dunia/Tun Dr.Mahathir
Mohamad/Tan Sri Razali Ismail (Presiden Majlis Keselamatan PBB)
Mana-mana
jawapan yang munasabah
(mana-mana
10x1m=10m)
|
10
markah
|
6.
Jelaskan cabaran yang dihadapi oleh Malaysia untuk
mengekalkan keamanan dan kemakmuran negara
(ii)
Nyatakan langkah-langkah untuk mengatasi cabaran di atas
|
Politik
·
Perpaduan
·
Kerjasama antara kaum
·
Perbalahan politik
·
Pencerobohan ruang udara dan laut
Mana-mana yang
munasabah
Ekonomi
·
Bergantung kepada negara luar
·
Bergantung kepada pelabur asing
·
Aliran wang keluar
·
Inflasi
·
Kejatuhan nilai matawang
·
Penghijrahan tenaga mahir tempatan ke luar negara
·
Persaingan daripada negara-negara maju
·
Persaingan dengan negara lain untuk menarik
pelabur asing
Mana-mana yang
munasabah
Sosial
·
Masalah jenayah
·
Kemasukan pendatang tanpa izin
·
Gejala sosial
·
Masalah rasuah
Mana-mana yang
munasabah
Politik
·
Menghargai keamanan
·
Menjayakan konsep 1 Malaysia
·
Merealisasikan Wawasan 2020
Mana-mana
jawapan yang munasabah
Ekonomi
·
Memperkenalkan dinar emas
·
Meningkatkan kualiti barangan
·
Memperluas perbankan Islam
·
Mengutamakan pembelian barangan buatan Malaysia
·
Mengadakan promosi/pameran di dalam dan luar
negara
·
Menambahkan rangkaian perdagangan dengan negara
jiran
Mana-mana
jawapan yang munasabah
Sosial
·
Pendidikan berkualiti
·
Transformasi pendidikan
·
Menggubal kurikulum pendidikan sepanjang hayat
·
Menggalakkan pendidikan sepanjang hayat
·
Memajukan sistem pendidikan
·
Malaysia menjadi hub pendidikan
·
Menggalakkan kemasukan pensyarah luar bertaraf
dunia
·
Merealisasikan falsafah Pendidikan Kebangsaan
·
Memperkasa Bahasa Inggeris
·
Menerapkan integrity/anti rasuah
·
Memelihara budaya dan warisan negara
·
Menghantar pelajar mengikuti latihan di luar
negara
·
Menambahkan pusat pengajian tinggi yang berasaskan
kemahiran ICT
Mana-mana
jawapan yang munasabah
(mana-mana
5x1m=5m)
|
10
markah
|
7.
Nyatakan nilai-nilai murni/iktibar/patriotism yang
diperoleh daripada pembinaan negara dan bangsa Malaysia dalam melahirkan
warganegara yang patriotik
|
Nilai murni
·
Jati diri
·
Bersyukur
·
Perpaduan
·
Kerjasama
·
Berdaya saing
·
Berkemahiran
·
Bijak mengambil peluang
·
Kebijaksanaan pemimpin
·
Berjimat-cermat/menabung
·
Penguasaan ilmu pengetahuan
·
Pembangunan dan penyelidikan
·
Berani mempertahankan negara
·
Kegigihan/kesungguhan bekerja
Iktibar
·
Mengamalkan prinsip rukun negara
·
Mengutamakan perpaduan
·
Mengutamakan persamaan
·
Menghargai kebebasan beragama
·
Menjaga nama baik negara
·
Membeli barangan buatan Malaysia
·
Menyertai pasukan keselamatan untuk mempertahankan
kedaulatan negara
·
Bekerja di negara sendiri
Mana-mana
jawapan yang munasabah
(mana-mana
10x1m=10m)
|
10m
|
8.
|
Rumusan
Pengetahuan
yang diperoleh.
Iktibar
kepada diri bangsa dan negara
Harapan
untuk masa depan Malaysia yang lebih cemerlang.
Mana-mana jawapan yang munasabah
(mana-mana 5x1m=5m)
|
5
markah
|
cg , tolong email set kertas 3 sekali jawapan . (kertas 3 bab 6 tingkatan 5)
BalasPadam