BAB
1 : KEMUNCULAN TAMADUN AWAL MANUSIA
TEMA 7:Tamadun Awal Manusia
Tajuk 7.1: Tamadun Awal Dunia
Tema
Umum
Tamadun awal manusia
yang berkembang di lembah Sungai Tigris dan Sungai Tigris Euphrates,Sungai
Nil,Sungai Indus dan Sungai Hwang Ho mempunyai keunikan dan keistimewaan
tersendiri.Sifat cekal dan inovatif masyarakat tamadun awal manusia tersebut
masih tetap relevan dan wajar dicontohi untuk membina kecemerlangan sesebuah
negara pada masa kini.
Tugasan
Spesifik
Tamadun awal manusia
yang berkembang di Lembah Sungai Tigris dan Sungai Euphrates,Sungai Nil,Sungai
Indus dan Sungai Hwang Ho mempunyai keunikan dan keistimewaan tersendiri.Sifat
cekal dan inovatif masyarakat tamadun awal manusia tersebut wajar dicontohi
untuk membina kecemerlangan sesebuah negara pada masa kini.
Berdasarkan pernyataan
tersebut,huraikan kecemerlangan tamadun Indus dan hubungkaitkan sumbangannya
dengan kegemilangan negara kita pada hari ini.
Aspek
|
Perincian
|
Markah
|
Pengenalan
|
1.(a)
Lokasi tamadun Indus
(b) Kerangka masa tamadun Indus
|
5
markah
|
Isi
dan huraian
|
2.
Proses pembentukan tamadun Indus
|
10
markah
|
3.Ciri-ciri
dan sumbangan tamadun Indus
|
30
markah
|
|
4.Sifat
keterbukaan tamadun Indus yang membawa kepada kecemerlangan tamadun tersebut
|
15
markah
|
|
5.
Aspek kegemilangan tamadun Indus
|
10
markah
|
|
6.
Kemajuan yang dicapai oleh Malaysia berdasarkan pembangunan terancang.
|
10
markah
|
|
7.Merealisasikan
matlamat Wawasan 2020 untuk menjadikan Malaysia sebagai negara maju.
|
10
markah
|
|
8.Nilai
murni dan iktibar daripada kecemerlangan tamadun Indus demi kegemilangan
Malaysia.
|
5
markah
|
|
Kesimpulan
|
Kesimpulan
keseluruhan isi yang dibincangkan
(a)
Pengetahuan yang diperoleh
(b)
Iktibar kepada diri,bangsa dan negara.
(c)
Harapan menjadikan masa depan Malaysia yang lebih cemerlang.
|
5
markah
|
Skema
Jawapan Bab 1: Kemunculan Tamadun Awal Manusia
1
(a) Lokasi Tamadun Indus
F1
Terbentuk di lembah Indus yang disaliri oleh Sungai Indus yang berpunca
daripada Pergunungan Himalaya dan mengalir ke laut Arab.
F2
Dikenali sebagai Tamadun Harappa bersempena nama bandar utamanya.
F3
Dikelilingi Banjaran Makran,Pergunungan Baluchistan,Rajasthan dan Punjab di
Timur dan Kathiawar serta Gujerat di Tenggara.
F4
Sungai Indus dipilih sebagai kawasan petempatan kerana terdapat sumber bekalan
air dan kesuburan tanah.
(b)
Kerangka masa Tamadun Indus
F1
Tamadun Indus muncul kira-kira 2500 s.m
F2
Mula merosot pada tahun 1800 s.m
F3
Kemerosotan Tamadun ini dikatakan berpunca daripada serangan orang Aryan.
F4
Bencana Alam seperti kemarau,banjir dan gempa bumi
[Mak.5markah]
[Mak.5markah]
2.
Proses pembentukan Tamadun Indus
F1
Bermula di bahagian Barat Laut India
F2
Penduduk mengamalkan kehidupan secara nomad
F3
Menyara diri dengan aktiviti berburu dan mengumpul makanan
F4
Wujud petempatan kekal di sepanjang Sungai Indus
F5
Sungai Indus menyediakan sumber air dan tanahnya subur.
F6
Penduduk bijak menyesuaikan diri dengan alam sekitar
F7
Peningkatan pengeluaran hasil pertanian
F8
Berlaku pertambahan penduduk.
F9
Pertambahan penduduk menyumbang kepada kemunculan bandar.
F10
Muncul bandar Harappa dan Mohenjo-Daro di Lembah Indus
F11
Bandar Lothal dan Sutkagen Dor merupakan bandar pelabuhan utama.
[
Mak.10 markah]
3.
Ciri-ciri tamadun Indus
F1
Petempatan kekal
H1a
Pembentukan bandar terancang.
H1b
Terbahagi kepada dua bahagian.
H1c
Dikelilingi oleh tembok.
H1d
Bahagian utama merupakan pusat pentadbiran dan keagamaan.
H1e
Terdapat bangunan pentadbiran dan keagamaan.
H1f
Bahagian kedua ialah kawasan perumahan
H1g
Sudut susun aturnya sistematik
H1h
Dibantu oleh kemajuan ilmu geometrid an pembinaan
H1i
Hubungan dengan tamadun Mesopotamia dan Mesir Purba
H1j
Bandar disusun berdasarkan blok-blok berbentuk segi empat.
H1k
Setiap blok dipisahkan oleh rangkaian jalan raya yang lurus
H1l
Mempunyai sistem kumbahan terancang
H1m
Setiap bandar dihubungkan dengan sungai.
F2
Organisasi sosial.
H2a
Terbahagi kepada dua golongan, iaitu atasan dan bawahan.
H2b
Golongan atasan terdiri daripada pendeta dan pedagang.
H2c
Golongan kelas atasan yang utama ialah pendeta.
H2
d Pendeta mempunyai kuasa dan pengaruh yang besar.
H2e
Tampuk pemerintahan dipegang oleh pendeta
H2f
Golongan bawahan terdiri daripada petani dan buruh.
H2g
Petani menjalankan aktiviti pertanian
H2h
Menyalurkan sebahagian hasil tersebut kepada pihak berkuasa.
H2i
Golongan buruh menjaga kebersihan bandar,membina tembok di banteng dan membina
terusan.
F3
Pengkhususan pekerjaan
H3a
Menjalankan kegiatan ekonomi
H3b
Perdagangan,pertanian,pertukangan dan pembuatan.
H3c
Membabitkan perdagangan luar dengan Mesopatamia.
H3d
Dibuktikan melalui penemuan cap mohor.
H3e
Perdagangan emas,gading gajah,manik dan hasil pertanian.
H3f
Menjalankan aktiviti bercucuk tanam
H3g
Menanam tanaman makanan seperti barli dan kacang
H3h
Menjadi artisan.
H3i
Terlibat dalam pembinaan.
H3j
Menghasilkan barangan logam dan barangan tembikar.
F4
Agama dan kepercayaan
H4a
Dibuktikan dengan penemuan patung dan ukiran
H4b
Penemuan patung proto-Siva
H4c
Patung stail yoga dan tiga tanduk di kepala.
H4d
Melambangkan Dewa Brahma,Vishnu, dan Siva.
H4e
Berkait dengan agama Hindu.
H4f
Kepercayaan kepada Tuhan Ibu.
H4g
Diwarisi daripada kebudayaan yang lebih awal.
H4h
Melambangkan kesuburan
F5
Bahasa dan tulisan
H5a
Sistem tulisan berbentuk piktograf.
H5b
Tulisan pada mohor yang dijumpai di tapak arkeologi tamadun Indus.
Sumbangan
Tamadun Indus
F1
Perancangan bandar
H1a
Mewujudkan bandar terancang
C1a
Mohenjo Daro dan Harappa
H1b
Keupayaan masyarakat mengeksploitasi kelebihan Sungai Indus (kelebihan semula
jadi).
F2
Gabungan kepakaran (sudut letak bandar dan pengisiannya).
H2a
Pemahaman ilmu geometri,kesenian dan matematik
H2b
Pemahaman geometri hasil pertembungan dengan tamadun Mesopatamia dan Mesir
Purba
F3
Bandar disusun berasaskan blok berbentuk segi empat
F4
Membina jalan raya yang lurus dan bersambung antara satu sama lain.
F5
Sistem saliran di bandar terancang
H5a
Rumah0rumah di bandar mempunyai bilik mandi dan tandas.
H5b
Air dan kumbahan disalir keluar ke longkang bawah tanah.
H5c
Longkang tidak ditutup untuk memudahkan kerja pembersihan dan mengelak
tersumbat.
H5d
Bahan buangan disalur ke pusat pembuangan di luar bandar.
F6
Setiap bandar dihubungkan dengan sungai.
F7
Meningkatnya mutu bahan binaan.
H7a
Teknologi pembakaran batu bata.
H7b
Batu bata dibakar dengan suhu yang tinggi.
[Mak.30 markah]
4.
Sifat keterbukaan Tamadun Indus yang membawa kecemerlangan.
F1
Membuat hubungan dengan tamadun lain.
F2
Tidak mencapai kecemerlangan tanpa membuat hubungan.
F3
Bertukar pandangan dengan pihak lain.
F4
Hubungan dengan tamadun Mesopotamia.
F5
Hubungan dengan tamadun Mesir Purba
F6
Kedua-dua belah pihak memperoleh manfaat.
F7
Pertukaran teknologi
F8
Teknologi membuat batu bata
F9
Ilmu geometri,kesenian,matematik dan pembinaan.
F10
Pertembungan dengan tamadun Mesopotamia dan Mesir Purba.
F11
Pembentukan bandar terancang.
F12
Bandar berbentuk segi empat dan jalan raya yang lurus.
F13
Pengaruh luar disesuaikan dengan keadaan dan suasana tempatan.
F14
Masyarakat mengutamakan keamanan.
F15
Kedamaian menjadi tunjang kekuatan sesebuah negara.
F16
Sebuah tamadun yang matang.
F17
Pencapaian cemerlang dalam pelbagai bidang.
F18
Menjadi contoh untuk membentuk tamadun yang cemerlang.
F19
Memudahkan kehidupan
F20
Peningkatan kreativiti masyarakat.
F21
Pemacu kepada kejayaan
F22
Hal-hal positif menjadi ikutan manusia sepanjang zaman.
[Mak.15
markah]
5.
Aspek kegemilangan tamadun Indus
F1
Manfaat pembangunan terancang kepada kemajuan negara.
F2
Mewujudkan keselesaan hidup kepada rakyat
F3
Pengurusan bandar yang sistematik
F4Menyediakan
jalinan perhubungan dan pengangkuan yang sistematik.
F5
Kemajuan sistem pendidikan
F6
Jaminan keselamatan
F7
Memajukan ekonomi
F8
Pemuliharaan alam sekitar
F9
Menggalakkan pelaburan asing
F10
Menjalin hubungan baik dengan semua negara.
F11
Menjalin hubungan ekonomi dan perdagangan.
F12
Mengekalkan perpaduan kaum.
F13
Mengekalkan keamanan serantau
F14
Mewujudkan kestabilan politik
F15
Mewujudkan pusat pelancongan
F16
Mementingkan agama dan aspek kerohanian.
F17
Penguasaan pelbagai ilmu dan kemahiran.
F18
Pertukaran teknologi
F19
Penggunaan teknologi moden.
F20
Mewujudkan peluang pekerjaan dan tenaga mahir.
[Mana-mana
jawapan yang munasabah]
[Mak.10
markah]
6.
Kemajuan yang dicapai oleh Malaysia berdasarkan pembangunan terancang.
F1
Kemudahan infrastruktur
F2
Kemajuan sistem pendidikan
F3
Kemajuan ekonomi
F4
Keamanan negara dan kestabilan politik
F5
Perpaduan kaum dan keharmonian masyarakat
F6
Kemajuan dalam bidang pengangkutan awam.
F7
Jaringan sistem perhubungan
F8
Pemodenan bandar
F9
Perkembangan perindustrian
F10
Perkembangan teknologi
F11
Pelaksanaan k-ekonomi
F12
Perkembangan e-pendidikan
F13
Tumpuan pelancong asing
F14
Keselamatan negara terjamin
F15
Peningkatan hubungan diplomatic
F16
Hubungan antarabangsa berkembang
F17
Penganggurn dapat dikurangkan
F18
Sistem komunikasi bertambah maju
F19
Kemudahan perkhidmatan awam yang lengkap
F20
Kewujudan bandar pintar,iaitu Cyberjaya
F21
Menjadi tuan rumah penganjuran acara/sukan antarabangsa
[Mana-mana
jawapan yang munasabah]
[Mak.10
markah]
7.
Merealisasikan wawasan negara untuk menjadi sebuah negara maju
F1
Meningkatkan penguasaan ilmu dan memajukan sistem pendidikan
F2
Meningkatkan R&D
F3
Meneroka teknologi baharu
F4
Mengukuhkan jati diri dengan menyertai PLKN
F5
Mengukuhkan perpaduan rakyat dengan menggunakan konsep 1 Malaysia.
F6
Meningkatkan kemahiran dan menguasai teknologi maklumat (ICT)
F7
Mengukuhkan perpaduan rakyat
F8
Menggalakkan inovasi.
F9
Melaksanakan GTP-Plan Transformasi Kerajaan.
F10
Memperkenalkan Koridor Raya Multimedia.
F11
Menggalakkan pelaburan asing.
F12
Meneruskan Dasar Ekonomi Baru / Dasar Pembangunan Nasional.
F13
Mengurangkan gejala sosial.
F14
Pemberian Biasiswa Pendidikan atau PTPTN
F15
Memperkukuh peranan negara sebagai hub halal
F16
Meneroka bidang dan pengetahuan baharu.
F17
Menjadikan minda rakyat kelas pertama.
F18
Menjadi pusat kecemerlangan ilmu dan pendidikan.
[Mana-mana
jawapan yang munasabah]
[Mak.10
markah]
8.
Kecemerlangan Tamadun Indus yang boleh diterapkan untuk kegemilangan Malaysia.
F1
Memanfaatkan kurniaan Tuhan dengan amanah.
F2
Berwawasan
F3
Kepentiangan meningkatkan ilmu pengetahuan dan kemahiran.
F4
Melahirkan masyarakat inovatif dan kreatif.
F5
Membentuk masyarakat bersatu.
F6
Mengekalkan keamanan negara.
F7
Meningkatkan hubungan antarabangsa.
F8
Memajukan ekonomi
F9
Melakukan pertukaran teknologi dan ilmu.
F10
Bersedia menerima perubahan yang membawa kemajuan.
[Mana-mana
jawapan munasabah]
[Mak.5
markah]
9.
Kesimpulan keseluruhan isi yang telah dibincangkan.
F1
Menjadikan kegemilangan tamadun Indus sebagai teladan dan rangsangan untuk
membina masa depan negara yang lebih cemerlang.
F2
Mengajar kita bahawa kedamaian dan keamanan menjadi tunjang kepada kekuatan
sesebuah bangsa untuk mencapai kemajuan dan kecemerlangan.
F3
Mengamalkan nilai kreativiti dan inovatif untuk mencapai kemerlangan
diri,bangsa dan negara.
F4
Berusaha mengeksploitasi kelebihan alam semulajadi untuk memajukan kehidupan.
F5
Mempercayai bahawa setiap kejadian Yang Maha Esa mempunyai hikmah dan faedah.
F6
Berusaha menambah ilmu dan meningkatkan kemahiran atau meneroka bidang baharu
untuk mempertingkat kemajuan diri,bangsa dan negara.
[Mana-mana
jawapan munasabah]
[Mak.5
markah]
terima kasih boleh buat rujukan k3
BalasPadamni jwapn kertas 3 bab 1 1015 ke
BalasPadamAssalamualaikum,nak tanya saya nak yang contoh soalan semua skema bab 1 tamadun awal manusia tingkatan 4...kalau boleh nak hari ni bolehsend dekat email saya ffirafina@gmail.com☺please...tq
BalasPadamthank u.sgt membantu. kalau boleh, nak mintak tlg emel kan soalan kbkk beserta jawapan untuk kertas 3 sejarah ke nurumiumairah96@gmail.com . terima kasih
BalasPadamcan i get for bab 5 tingkatan 4?
BalasPadamthanks! sgt membantu!
BalasPadamsaya nak tanye.. kertas 3 boleh bawak buku ke? sebab sye ni calon persendirian// orang selalu cakap boleh bawak buku.. betul ke?
BalasPadamboleh2
PadamBleh tak sya nak jwapan yg bkn skema jwapan...sya nak jwapan yg bntuk karangan...klau bleh,hntr kat emiel sya...renloyojong@gmail.com
BalasPadamBoleh hntr kat email sy?(anidahperman@gmail.com)
BalasPadamassalamualaikum
BalasPadamboleh saya dapatkan jawapan dalam bentuk yang sebenar (dalam bentuk karangan)
boleh email ke syarfdin@gmail.com
terima kasih banyak2
Saya nk semua soalan kertas 3 bab1 t4 blehx...nk jawapan dalam esei bkn yg skema
BalasPadamBoleh hantar semua soalan kertas 3 bab 1 t4 ke email saya jaideepsingh5700@gmail.com
BalasPadamSalam, boleh saya dapatkan skema jawapan dalam bentuk karang tak? Boleh email ke saya (haziqkun47@gmail.com)
BalasPadamTerima kasih.
Can you send me a copy (dtpj440@gmail.com)
BalasPadam